Middle content

Artikler

Derfor skal din hjemmeside være mobilvenlig

 

Du har 3 sekunder til at fange en besøgende på din hjemmeside. Loader din side ikke indenfor dette tidsrum, og er den ikke brugervenlig at læse og navigere på fra mobiltelefon eller tablet, springer langt de fleste videre på nettet. Og det er ikke smart. For dig og din forretning.

Antallet af smartphones og tablets stiger og stiger, og da det er Googles fornemste oplevelse at give brugere af Google en ultimativ oplevelse i søgemaskinen, vil Google straffe de sider, som ikke er mobilvenlige.

Med andre ord er det essentielt for dig at have en såkaldt mobilvenlig hjemmeside - også kaldet responsive hjemmeside - hvis du mener, at Google er vigtig for din trafik. Og det gør du jo nok....

Salget af mobile enheder har for længst overstaget salget af desktops, og mindst halvdelen af trafikken til mange sider kommer nu fra mobile enheder. Man regner med, at det kun er et spørgsmål om tid, før trafikken fra mobile enheder overhaler computerne.

 

Mobilvenlig hjemmeside - en nødvendighed, hvis du vil ses

Husk, at du kun har 3 sekunder til at fange dine besøgendes opmærksomhed – derfor skal de ikke fumle for meget rundt når de bruger deres smartphone…

Eftersom 67% af brugerne hævder, at de er mere villige til at købe fra samt vende tilbage til et mobilvenligt website, er det naturligt for webshop-ejere at indtænke mobilvenligt design – eller “responsive” layout, som det også hedder.

Hvis SEO er en del af din strategi, og det bør det være, hvis du vil fanges af Google og have trafikken fra Google, er det nødvendigt, at din hjemmeside er mobilvenlig.

 

1. Anbefalet af Google

Google kalder “responsive sider” for ”industry best practice.”

Det gør de, fordi et responsivt design tillader den same URL og HTML og dermed er mere brugervenligt, da det er lettere for brugere at dele og linke til end indhold, der lever et separat liv på en mobilside. Tænk blot på hvad der sker, hvis en mobilbruger sender et link fra en mobilside til en dekstop bruger. Modtageren får virkelig en dårlig oplevelse af et lille frimærke på skærmen.

 2. Ét websted – mange enheder

Et mobilvenligt websted tillader en bruger at tilgå en side i toget hjem, fortsætte på sin desktop og derefter på sit smart-tv – alt sammen med same brugervenlighed.

 3. Lettere at vedligeholde

Dernæst er mobilvenlige websteder lettere at vedligeholde rent SEO-mæssigt, da alle dine ”titles” og ”tags” er de same. Med et mobilt site skal alle SEO-øvelser gentages, og det er ekstremt tidskrævende.

Konklusion

Mobilvenlige websider er ikke blot anbefalet, men næsten et krav af Google, fordi der gør brugeroplevelsen bedre. Oven i købet får du som ejer af et websted fordelen af, at du ”genbruger” de sammer URL’er og kun skal have én SEO-process i gang. Derfor er mobilvenlige hjemmesider det bedste for dig – og har du ikke fået omlagt din side til et responsivt design endnu, anbefaler vi, at du gør det snarest.

e-reactor.dk bruger cookies. For mere information, klik her.